dimecres, 27 de juliol del 2011

Hola des de Guatemala!!
Finalment aqui em trobo explorant un nou pais i haig de dir que de moment la primera pressa de contacte ha estat realment brutal! Començaré explicant-vos una mica les últimes visites a Mèxic amb una nova aventureta inclossa.

Al dia següent de visitar el cañon del sumidero i passejar per San Cristobal varem fer un tour de 9 a 14 per dos pobles indígenes, San Juan Chamula i Zinacantan. San Juan Chamula més que un poble és un centre espiritual on resideix gent indigena descendents directes dels Maies. Dic centre esperitual perque es troben les “autoritats” més importants així com un temple ( que no deixa de ser una petita esglesia ) on la gent ha convinat les tradicions maies amb la religió catòlica. És una mica extrany d’explicar i d’entendre si no ho veus i t’ho expliquen, com va fer perfectament el nostre guia Rodrigo. És molt curiós veure que a cada casa tenen els seus altars on pots veure la creu cristiana i tot tipus de figures de Sant de la religió cristiana, Jesús, etc... però en el fons per ells no deixan de ser representacions de les seves divinitats maies. Antigament s’enten que ho fessis per “enganyar” d’alguna manera als conquistadors i fer creure que els seus cantics i les seves plegaries eren cristianes i no maies com realment son per ells i tal i com ho senten. Ja dic que és molt complicat d’entendre i d’explicar sobretot per escric.

Al ben mig del poble, hi ha una petita esglesia que realment per ells és el seu temple, el que antigament serien els temples maies que es podem veure en totes les ruines maies que hem pogut visitar, Chitchen Itza, Tulum, Palenque o Tikal. Però és molt curiós veure com la gent va a aquesta esglesia/temple a fer les seves plegaries, amb les seves espelmes i totes les representacions de Sants catòlics, quan realment estan pregant als deus maies. Un altre fet curiós és que no es poden fer fotografies i esta molt castigat per la llei, tant que pots arribar a anar la presó. Per això només puc pujar una foto que varem poder fer durant un moment on es pot veure el mercat i al fons l’esglesia/temple.

Després de visitar San Juan Chamula varem fer una visita a una casa d’una familia indigena de Zinacantan. Allà varem poder veure com fan i com treballen les teles com antigament feien els maies 1.600 anys endarrear. També ens varen donar de menjar unes tortilles amb formatge, frijoles, molt bones i varem poder fer les nostres primeres compres. Un cop finalitzat el tour varen tornar a San Cristobal sobre les 14 i varem anar a dinar. Com que ja haviem deixar l’habitació no teniem un altre opció que seguir voltant per San Cristobal i varem seguir fent compres, varem comprar autentic cafè de Chiapas. Després varem seguir voltant, varem fer un vinet i unes chelas, varem sopar alguna cosa i ja vam anar a l’hostal a recollir les motxis i anar cap a l’estació de bus on a les 23 haviem d’agafar un bus que ens portés a Palenque, que suposadament arribava a les 4am i a les 6am haviém d’agafar un altre bus que ens portés a Flores, Guatemala.

Aquí comença la nostra aventura, el bus ja va arribar amb retard i jo ja em vaig començar a posar nerviós pensant que no arribariem a temps a Palenque, el Jose per sort estava més tranquil. Finalment el bus va arribar sobre les 23:45 i sobre les 00:00 varem sortir de San Cristobal i suposadament teniem temps d’arribar sense problemes abans de les 6am. Un cop dins del bus, ens posem a dormir i sobre les 3 de la matinada ens adonem que el bus s’ha aturat a una estació d’un poble. Jo em poso nerviós i li dic al Jose d’anar a preguntar que passava, total que li preguntem al conductor que estava fora del bus i ens diu que hem d’esperar a dos busos més i a una patrulla de policia per sortir tots junts ja que hi havia pertill d’assalt. Li preguntem a quan estem de Palenque i ens diu que a dues hores i mitja, o sigui qu eno arribavem a les 6am per agafar el bus a Flores. Li expliquem la situació i el tiu se’ns treu de sobre per dir-nos que parlem amb al cap d’estació. Li expliquem al cap d’estació, que passa olimpicament de nosaltres i ens diu que hem d’esperar i que arribariem a Palenque sobre les 7:30, o sigui perdem el bus a Flores, els 450 pesos del ticket del bus a Flores i a sobre perdem un dia ja que fins al dia següent a les 6 no podiem tornar a agafar un bus a Flores. Aqui ja ens varem posar nervisos, varem començar a mirar d’agafar un taxi pero ens demanaven 900 pesos, tornem a parlar amb el cap d’estació sense exit i res, al final ja ens varem fer a la idea que perdiem el bus i perdiem un dia més a Palenque.

Sobre les 4am veiem que arriba una patrulla, arriben dos busos i al cap d’una estona ja sortim tots junts, ens fotem a dormir i ens despertem que ja estem a Palenque i eren les 6:45 am, sortim del bus i per sort a la mateixa estació un home diu els nostres noms que ens estaven esperant, ole!!! Estavem tan cansats que no varem ni reaccionar pero per sort podiem viatjar a Flores seguint el nostre planning i sense perdre cap dia!

Varem agafar el colectivo que ens va portar fins a la frontera amb Guatemala, no cal que us digui que estavem morts ja que el colectivo no era molt comode tampoc. D’alli varem fer la sortida de Mexic, varem agafar una barca fins creuar un riu i arribar a Betel, la frontera de Guatemala. Un cop allí varem fer els tramits de la frontera i varem agafar una carraca de bus que en 4 hores ens portava a Flores. Per sort el Jose va ser habil i varem agafar un bon lloc al bus, sino ja hagues estat horrible ja que si comptem les hores van ser 15 hores de viatge des de San Cristobal fins a Flores.

Varem arribar a Flores sobre les 16 de la tarda i ens varem dedicar a fer el canvi de diners, i la contractació de la visita del dia següent a Tikal que sortia de l’Hostal a les 4:30am!! Si si, després de les 15 hores de viatge, contractem el tour de visita a Tikal a les 4:30 am!!! Jajajaja, pero es que realment es la millor hora per fer la visita abans que el sol i la calor siguin massa heavies i a més, tothom que haviem conegut durant el viatge ho havia contractat en aquesta hora. Aqui varem coneixer a en Nacho un noi de Cadis i a en Federico, un surfero de Buenos Aires amb els que varem tenir molt bon rotllo i varem dir de allotjar-nos al mateix hostal. Varem escollir les habitacions i ens varem fotre un banyet al llac Peten Itza, on està la ciutat de Flores. Les vistes del llac son espectaculars i el banyet al llac, amb l’aigua calenteta ens va venir de fabula per descansar del viatge. Després del banyet varem dutxar-nos i varem dr d’anar a sopar aviat ja que al dia següent ens haviem d’aixecar a les 4am per anar a Tikal, després de no haver dormit ni descansat practicament res durant les 15 hores de viatge!!!

Aixi que dit i fet, varem anar a sopar, varem fer unes birres xerrant entre nosaltres, super de bon rotllo, amb la gent del restaurant també fins que varem anar a dormir sobre les 22:30. I això ens porta en aquest matí, jo m’he aixecat a les 3:45 i el Jose a les 4, a les 4:30 ens ha vingut a buscar el bus i sobre les 6 hem arribar al Parc de Tikal. Hem fet un cafè, hem conegut al nostre guia, un xavalet de 19 anys supersimpatic i superprofessional per la seva edat i hem començat la visita.

Realment el complexe és impressionat, son més de 16 kilometres quadrats de park, d’un total de més de 500 que realment antigament ocupava aquesta gran ciutat Maia. Val a dir que és una de les ciutats més grans de tota Guatemala i encarara que els seus temples i piramides no estan tan ben restaurades com les de Chichen Itza o Palenque. La seva espectacularitat és que es troben enmig de la jungla i alguns dels temples com el Temple IV tenen una alçada de més de 60 metres i les vistes son espectaculars!!! Durant la visita hem vist micos aranya, ocells i fins i tot una tarantula!!! Molt i molt guapa la visita! Tan aviat com torni vull informarme molt millor sobre els Maies ja que em resulta fascinant el control de la astrologia i la cosmologia que tenien sent una civilització tant antiga.

Sobre les 12:30 hem acabat el tour i hem agafat el bus de tornada a Flores. Ara mateix tornem de dinar d’un restaurant on feiem tipic menkar de Guatemala on hem provat entre d’altres animals, el Gall D’indi, Cervol, Porc Senglar, Armadillo ( tot i que això no em mola ja que em sembla que esta en perill d’extinció ) Tepez uintle ( que és una especie de rata gegant ). La veritat és que tota la carn estava realment bona.

Ara després de varis intents d’escriure i poder pujar-ho al blog per caigudes tensió per causa d’una tormenta, suposo que anirem a fer una volteta per Flores o Santa Elena abans de sopar i fer unes chelas. I demà a les 10 del matí agafem un bus que ens portarà a Rio Dulce, a l’oest de Guatemala al mar Càrib. Com ens allotjarem a la jungla, suposo que no tindrem internet durant varis dies, així que espero poder escriure el meu pròxim post des d’Antigua Guatemala.

Fins ben aviat, molts petons i records per tots!

Anònim ha dit...

hola cosinet guapo.
Espero que ¡¡¡ GUATE!!!, cumpleixi les teves expectativa com Mexic, m´agrada molt qur Tikal t´hagi semblat tan espectacular, veritablement ho es i la resta del pais ja diras, Antigua es molt txula, i el llac Atitlan amb el poplets tambe,
¡¡¡Ah!!!, ja farem comparacions a la teva tornada de la pujada al volca.
PETONS
COsina PILI

Anònim ha dit...

Per cert el menjar de Guate es tan bo com el mexica, i el picant a tota reu hi havia una salsa que es deia "pica mas" ( NO m´imagino per que, je,je,je), sobre tot la de color verd que era exquisita
petons
PILI

Rosa Moliner Gilberga ha dit...

Ei!! Vaya tela lo del bus, quin susto!! Menys mal que al final tot va sortir bé...
I les fotos són molt xules. Que fort que t'atrevissis a agafar una taràntula! ;)
Bueno, disfruteu a tope de la jungla, que ha de ser expectacular.
Una abraçada molt gran,
Rosa

PARES ha dit...

HOLA FILL,JA HEM LLEGIT LES NOVES EXPERIENCIAS,I SI QUE US VA SER COMPLICAT,SEMPRE SURTEN ELS IMPREVISTOS,MENYS MAL QUE VA ACABAR BÉ.BUENO I JA EN "GUATE" COM DIU LA PILI VEIEM QUE ES TAN CHULO TAMBÉ,ESTUPENDO!,I NOI QUE VALENT AGAFAR LA TARÁNTULA.AH!LA FOTO QUE SEMBLAS UN AVIÓ VOLANT MOLT GUAY,LA RESTA TAMBÉ,BUENO SEGUEIX AIXÍ DISFRUTANT FINS AL FINAL.PETONAÇOSSSS